tisdag 24 november 2009

Värdfamiljsval.

Jag får mail och kommentarer lite hipp som happ från tjejer som funderar på att åka iväg som Au Pair. Jag tänkte att jag kan ju svara i ett inlägg så kan ni som vill veta läsa. Det finns så himla mycket att skriva om allt med ansökningar, visum och sådant, men jag fick ett kommentar igår som jag tänkte att vi kunde börja med

Kan du beskriva hur man gör och tänker när man väljer en värdfamilj?

Jag är inte direkt rätt person att fråga gällande att välja familj då jag hade en sådan himla tur att min brors vän var Au Pair i denna familjen, så hon föreslog mig och jag och familjen började prata och passad jättebra ihop. Vanligtvis så får man en inloggning på Au Pair-föreningens hemsida och sedan kommer det upp en familj som man har blivit matchad med. Man har sedan innan skrivit in hur många barn man vill ta hand om och ungefär vilja åldrar man vill ha. Försök dock att vara så flexibel som möjligt då det öppnar upp för fler möjligheter. Man läser deras ansökan, dom läser din och sedan väljer ni ifall ni vill prata i telefon. Annars tackar man bara nej direkt och får en ny matchning inom ett tag. Väljer man att prata i telefon så ringer dom upp dig och ni pratar och efteråt får ni välja ifall ni känner att ni är en bra match. Även om jag inte gick igenom matchningsprocessen själv så känner jag många som gjort det och jag måste bara få tipsa om att välja Familj före Plats. Det spelar ingen roll ifall man bor i en lyxlägenhet på Broadway ifall familjen är dum i huvudet. Man jobbar 45 timmar i veckan och bor på jobbet, så trivs man inte i familjen så kommer det att bli svårt. Ett annat tips är att gå igenom saker på telefon innan man väljer familjen. Fråga till exempel hur det är med tillgång till bil. I Amerika tar man bilen nästan överallt och utan tillgång till bil är det svårt att ta sig då trottoarer inte är särskilt vanligt. Får man en dålig vibb av familjen, välj den inte. Jag är jättenöjd med valet av min familj och jag önskar alla er som ska åka som Au Pair all lycka med valet av eran.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar