lördag 25 december 2010

Julafton! (juldagen, men vem räknar?)

Vad är bättre än att börja julaftonsmorgonen kl 05.47? Blev väckt av en av grabbarna på grund av vissa omständigheter, och mitt i allt var ju såklart alla killar vakna. Försök att få tre barn att somna om en julaftonsmorgon. HM! What time is it? "Six o'clock". What about now? "06.07". Can we go downstairs? "No". So how many minutes has passed? "Three". Can we go down at seven? "Sure". What time is it now? "06.13" ...

Klockan sju gick dom ner och jag låg kvar en stund och tänkte läsa. Jag var ju rätt pigg ändå, tänkte jag. Blev sedan väckt klockan 13.00 av ett telefonsamtal från min käre far i Sverige. Så tokigt det kan bli, men grymt skönt var det. Gick ut på en promenad och andades in Schweiz på riktigt för första gången. Skönt att vara ensam en stund då det just nu bor 13 människor i detta hus, och 4 i mitt rum. Kom hem och fick reda på att "I den här släkten måste man skriva julklappsrim. Alla får börja gå och skriva .. nu!"


Jag fick aningens panik men rimmen blev helt okej i slutändan. Efter en utmattande stund av rimmande var det dags för julmiddag !! Köttbullar, prinskorv, skinka .. åh, ibland är det bra att ha en värdpappa som är svensk! Sedan blev det även öl och snaps. Då jag inte åt sill sa min värdpappa "men, du är ju inte norrlänning alls, det är ju allt ni äter däruppe!". Haha. Sedan blev det sång och snaps och såklart tog jag hela glaset ... vilket ingen annan tydligen gjorde. "DÄR har vi norrlänningen", utbrister min värdpappa och alla skrattade. Nåväl, så kan det gå. Därefter gjorde jag dock halva snapsar, bara för att försöka passa in lite ..

Tomten kom, gav presenter till barnen och sedan blev det presenter från släkten. Holy cow, säger jag bara.

Att min värdfamilj är bäst i hela världen visste jag ju redan, men herre jösses vilka julklappar jag fick! Gah. Började med att jag fick ett rolig spel där min sjuåring hade skrivit rimmet. Så himla fint! Sedan fick jag ett kuvert med en väldigt hemmagjord men awesome 'kupong'. PÅ TVÅ BROADWAY BILJETTER! Vilken show jag vill, när jag vill. Det är ju sinnessjukt med tanke på att varje biljett kostar en bra bit över 1000 kr styck. Tror bestämt att jag ska gå och se The Lion King någon gång i vår! Har hört att den är galet bra.


Som att jag inte var överväldigad redan här. Nejdå, mer paket blev det. En helt underbar KAMERA som jag behöver så himla mycket. Min har ju gått sönder så jag har använt min mammas supergamla. Fick en svart Canon som är helt perfekt! Fick även ett fodral och ett stort minnes-kort till, så nu jäklar blir det bilder vet ni! Tyvärr lär det inte bli några filmer på ett tag då filmer från en Canon kamera inte fungerar i mitt redigeringsprogram, men ska försöka lösa det framöver.

Pojkarna fick massa fina presenter av sin släkt och gillade även mina (som kändes pinsamt små i jämförelse). Min värdmamma och värdpappa fick en GPS av mig som visserligen kostade en del, men en spott i havet i jämförelse med alla extra-pengar jag får hela tiden för småsaker! Dom blev aningens arga (vilket jag förväntade mig, då jag inte ens är tillåten att köpa presenter åt dom) men mestadels blev dom glada. Dom har lärt känna mig och vet att jag inte lyssnar på deras present-regler iaf, så det var bara att acceptera. Dom var så himla tacksamma att det var värt varenda krona. Vi avslutade kvällen med lite choklad och mys framför en av filmerna jag köpt till grabbarna. Nu sover som så sött och jag sitter uppe och är lite för exalterad för att sova. Men nu är det lite bokläsning som gäller! Hoppas ni hade en underbar jul och att ni som är i Piteå levererar på After X-mas :')

4 kommentarer:

  1. GOD JUL JENNY !
    Du fattas oss härhemma men jag hoppas att du får fortsatt fina dagar i Schweiz.
    Blir det du och Malin som går på Broadway ?
    Är julbilderna från min stenålderskamera eller den nya ?
    Ut och ta en massa alpbilder nu med den nya så vi får se hur Schweiz ser ut !
    Kramar från oss alla !
    Mamma

    SvaraRadera
  2. Vilka julklappar! Men du jag fick också en biljett till the lion king som jag ska ta ut i vår. hade tänkt ta ut den första helgen i mars. Om det skulle funka skulle det ju vara super roligt att gå på samma och sen gå ut och göra new york tillsammans kanske?!

    SvaraRadera
  3. Anna, det låter skitbra ! Jag har iiingen aning ännu hur mina lediga helger ser ut framöver, men Mars kanske kan funka :) Vi får hålla kontakten ! Ska vi köra tequila-kväll någon helg framöver? ;)

    SvaraRadera
  4. Vad fint det låter! Än en gång, jag är så himla glad för din skull :)
    kram på dig kompis!
    / jeskan

    SvaraRadera