torsdag 30 december 2010

Torsdag i Schweiz.

Vaknade upp 'ovanligt tidigt', dvs strax efter 10. Solen sken, värmen steg behagligt på termometern och himlen var blå. Jag och min värdmor gick på en promenad ner till stan för att handla. "Vi är ju ändå i Schweiz", sa hon och plockade upp en toblerone som vi åt till frukost medan vi väntade på bussen hem. Gott!






"Nej Jenny, jag är för gammal för närbilder. Ta bort den genast!". Rebellisk som jag är så behöll jag den, höhö. Min fina värdmamma! Vi råkade handla åtta flaskor cola light .. så tokigt.


När vi kom hem så hade min värdpappas bror anlänt, med sin bäbis! Sex månader och kanske det sötaste jag någonsin sett. Min värdpappa åkte fortfarande skidor så jag och min värdmamma satt och mös med sötungen.


Småsnorig och småsuddig, men hur söt som helst! Känslan när en baby använder hela sin hand och kniper tag runt ens lillfinger. Åh!


Ida, hunden i familjen, blev aningens avundsjuk på allt gullande med bäbisen, så jag klappade lite på henne också.


Vi käkade lunch utomhus och solen värmde som tusan. Sedan frågade min värdpappa om jag ville åka iväg och åka skidor, så han visade lite olika backar på en karta och jag begav mig iväg. Var jag inte tillbaka vid åtta skulle dom efterlysa mig, det lovade dom.


Solen gick ner och jag åkte mest slalom och var rädd att inte hitta hem. En gång råkade jag hamna i barnbacken som sedan ledde till en pub. Var det ödet, måntro?


Jag satt i liften och tittade på utsikten, pratade med pappa i telefon och dagdrömde om att hamna bredvid Johnny Depp nästa gång jag skulle upp i liften. Det hände inte. Tusan!


Mitt i allt träffade jag på ett helt gäng slädhundar! Efter ett par timmar av skidåkning gav jag upp och bestämde mig för att åka hem. Träffade en belgisk kille vid namn Maxim som underhöll mig till bussen kom. Trevligt att faktiskt träffa någon som pratar engelska, för omväxling. En dusch och lite pussel med barnen innan middag.
Kvällen bjöd på iPod, lite bokläsning och sedan krossade jag mellankillen, äldsta killen och värdpappan i ett spel de fick i julklapp - Make 'N' Break. Eller ja, krossade och krossade .. jag vann med två poäng, men ändå! Sedan såg vi en film, 'The Journey of Natty Gann'. En film från 1985 med en himla ung John Cusack. Filmen utspelade sig under The Great Depression i USA under 1920/1930-talet. Fin film, faktiskt. Vi åt mini-mini-mini-glassar och sedan la sig grabbarna och jag sitter som vanligt uppe alldeles för länge. Har en konstig craving efter vit toblerone. Jäkla Schweiz och deras choklad! Cravingen får vänta till imorgon, och jag kör en nödlösning med kakor! Kakor, cola light, fint folk på msn och bra musik .. min Torsdagkväll går då inte att klaga på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar